En språkö är en enspråkigt finsk kommun med svensk utbildning. Sex av dessa språköar, Vichtis, Nurmijärvi, Kervo, Hyvinge, Tavastehus och Tusby, har förbundit sig till att samarbeta inom projektet Nätverksbaserade grundskolor.
De närmaste två åren kommer Muvon rf via sin expertis att skapa en specialpedagogisk modell för dessa språköskolor. Syftet är att utarbeta och pilotera en modell och en struktur för nya specialpedagogiska lösningar som är utformade i samarbete med respektive skolor och utgår ifrån deras behov och önskemål. Projektet inleddes 1.4.2024 och modellen planeras tas i bruk hösten 2026. Muvon rf’s kunskapsdelning Sharing ingår i modellen och skolorna inleder användningen av kunskapsdelningen redan hösten 2024.
Utarbetandet av den specialpedagogiska modellen finansieras av Svenska Folkskolans Vänner, Svenska Kulturfonden och Brita Maria Renlunds Stiftelse.
Mera information kommer att finnas på denna sida vartefter modellen framskrider.
Med vänlig hälsning, Bo-Håkan, Mia och Pamela
Händelser:
Juni 2024
Under våren 2024 besökte vi språköskolorna i Vichtis, Nurmijärvi, Kervo, Hyvinge, Tavastehus och Tusby. Alla skolor var inte bekanta sedan tidigare och det var väldigt givande att få träffa skolpersonalen och se skolhuset. Under besöket hann vi en stund prata med personalen, berätta om vårt uppdrag och få ta del av personalens tankar och önskemål. Tack alla skolor för ett givande besök!
Augusti, September 2024
Vi har nu besökt alla skolor igen i samband med föräldrakvällar och presenterat oss och vårat uppdrag. En information om projektet har också skickats ut till alla vårdnadshavare via skolans egen kontaktkanal. Det har återigen varit givande att besöka skolorna och vi upplever att vårt uppdrag med att skapa en specialpedagogisk modell och struktur upplevs som mycket aktuell och behövande. Tack för fina besök och för det fina mottagandet!
Oktober, November 2024
Vi har fortsatt med våra besök för att bekanta oss med språköskolornas vardag gällande bl.a. specialpedagogik och elevvård. Vi har pratat med personalen kring dessa frågor, samt avsatt tid för att stödja dem i användningen av vår kunskapsdelning Sharing. Kunskapsdelningen ger personalen material och redskap för personalens stöd till elever gällande inlärningen och skolgången. Skolbesöken fortsätter även under våren, samtidigt som vi i föreningen möts och arbetar vidare på skapandet av den speciapedagogiska modellen för språköskolorna. Vi upplever detta projekt som viktig och väldigt inspirerande. Tack än en gång för fina besök och för det fina mottagandet!
177total visits,4visits today