Genom vårt koncept SHARING delar vi vår kunskap inom det specialpedagogiska området till skolpersonal.
Vad är SHARING?
Målet är att ge både lärare och skolgångshandledare redskap för att så bra som möjligt kunna stöda de elever som har utmaningar med inlärningen och skolgången. Kunskapsdelningen SHARING fokuserar på tre helheter; klassen som helhet, samarbetet lärare – skolgångshandledare och eleven. Kunskapsdelningen bygger på 20 videor med handledning och tips, samt konkret material att använda i skolvardagen.
I SHARING ingår egna reflektioner, observation av helheter, modeller för strukturerad undervisning, stöd för samarbetet mellan de vuxna i klassen, förslag på lösningar vid utmaningar i samband med elevens skolgång och utvärdering av egen utveckling. Kunskapsdelningen baserar sig på våra egna beprövade metoder och material.
“Sharing har gett mig olika metoder att hjälpa elever som har det svårt”, “Sharing har påverkat mig och hela kollegiet positivt”, ”Vi kommunicerar mera om vilka metoder som passar olika elever”. (Kommentarer från de lärare och skolgångshandledare som hittills deltagit i Sharing).
SHARING har prövats med skolpersonal och erfarenheterna har varit mycket positiva. SHARING används fr.o.m hösten 2024 av skolpersonal i Vichtis, Nurmijärvi, Kervo, Hyvinge, Tusby och Tavastehus.
Vill du veta mera och kanske beställa konceptet och materialet även till din skola? Ta kontakt så berättar vi mera! Denna pdf innehåller instruktioner och information om kunskapsdelningen Sharing:
Sharing Information och Instruktioner 2024
Med vänlig hälsning, Bo-Håkan, Mia och Pamela
Material för dig som redan använder SHARING (klicka och ladda ner pdf):
Sharing Inledande frågor och Utvärdering
När du inleder ditt deltagande i Sharing, laddar du ner detta formulär. Varje deltagare fyller i ett eget formulär i början av kunskapsdelningen, samt i slutet, som en del av den egna utvärderingen. Övrigt fysiskt material skickas till skolan.
Skapandet av Sharing-konceptet har lyckats tack vare stöd från Svenska Folkskolans Vänner.
262total visits,4visits today